Творчі ігри з використанням елементів ТРВЗ
Етюд-імітація
"Ліс шумить"
Педагог разом із дітьми пригадує, як влітку вони ходили
до лісу й бачили там високі дерева. У них зелені верхівки, багато гілочок і
листочків. Налетить вітерець і бавиться верхівками дерев, а вони колишуться й
шепочуть:
"Ш-ш-ш..."
Педагог
пропонує дітям підняти руки вгору, як гілочки в дерев, і відтворити шум дерев,
коли на них дме вітерець: "Ш-ш-ш..." Це зовсім інша погода, про неї
можна сказати так: "Сьогодні дуже сильний вітер."
Гра "Загадай
бажання"
Нехай діти сядуть колом. Скажіть їм, що це "коло
загадування бажань".
Запропонуйте
кожній дитині по черзі загадати такі бажання:
- Якби я міг (могла) стати деревом, то я б
..., тому що ...
- Якби я міг (могла) стати якимись
меблями, то я б ..., тому що ...
- Якби я міг (могла) стати музичним
інструментом, то я б ..., тому що.
Гра "Маятник"
У цьому варіанті гри до кожної знайденої ознаки предмета
чи явища
підбирають протилежну.
Наприклад:
- Сьогодні
йде дощ, це добре, чому?
- Дерева
поливає, можна бігати босоніж по калюжах.
- Дерева
поливаються - погано, чому?
- Вони можуть
загинути, коли багато води.
- Дерева
загинуть - це добре, чому?
- Із колод
можна побудувати хату.
- Будувати
хату - це погано, чому?
- Там може
поселитися Баба Яга. І т.д.
Гра "Покажи,
як..."
Гра розвиває спостережливість. Вихователь нагадує дітям
про те, що вони бачили на прогулянці. Запитує, хто зможе показати,
- як повільно
падає листячко з дерева,
- як радіє
дерево сонячному теплу,
- яке дерево,
коли дме сильний вітер,
- як повільно
дерево росте і т.д.
Дружно вирішують, кому вдалося краще - той і переможець.
Гра "Вигадай
історію"
Дитина має вигадати історію від імені дерева, гілочки,
яблучка, листочка (в І особі однини), а діти відгадують, хто це розповідає.
Гра-полілог
"Квітуче дерево"
Вихователь показує зимове дерево.
- Діти, як ви
вважаєте, це дерево щасливе чи ні? Чому? Але ми можемо зробити його щасливим.
Для цього треба прочитати слова, написані на квітах, та відібрати ті, від яких
дерево стане щасливим. На квітах написані слова - "весняне сонечко," "лагідний вітерець," "гніздечко з пташенятами," "руденька білочка," "дятел," "шпаківня," "весна - красуня," "зелені бруньки," "багато листочків," "бджілки," "співучі пташки," "теплий дощик," "гусінь," "зламана гілка," "сокира." Діти вибирають потрібні слова і прикрашають відповідними квітами дерево, аргументуючи свій вибір.
- Тепер ми бачимо, що наше дерево розквітло від щастя.
- Тепер ми бачимо, що наше дерево розквітло від щастя.
Гра
"Протилежні дії
З деревом можуть відбуватись протилежні дії. Дорослий
починає, діти продовжують.
На дереві розпускається листя, опадає листя. На дереві
розпускається квіточка, падає плід. Дерев'яний будинок захищає від спеки та
морозу.
Гра "Година реклами"
Діти розповідають про своє улюблене дерево, наприклад:
"Подивіться на моє дерево - якої воно форми! Які в
нього запашні квіточки! Із них виростуть смачні ягідки. Під ним можна
відпочити.
Приходьте, не пошкодуєте!"
"Лише моє дерево так добре очищує повітря!"
"Береза - найкраще дерево: хто до неї підійде, буде
вродливим, веселим, щасливим! У вас є улюблене дерево? Подумайте - так чи ні?
Відвідайте моє дерево, лише воно захистить вас від дощу!"
Гра "Що й навіщо"
Вихователь запитує, а діти відповідають. Потім можна
помінятись ролями, ускладнити запитання:
- Навіщо у
дерева стільки гілок?
- Навіщо
такий стовбурище?
- Навіщо
довжелезне коріння?
Гра "Посади дерево"
Мета: Розвивати зв'язне мовлення, увагу, логічне
мислення, узагальнити знання дітей про дерева, знайомити з творчістю
українських поетів.
Правила гри.
Вихователь роздає дітям картки із зображенням дерев
порівну. Діти по черзі кидають кубик. Відповідно до числа, що випало, роблять
кількість rроків. Якщо на білу клітку припала фішка, гравець "садить"
дерево і розповідає про нього. Якщо кількість кроків припала на малюнок, то
11—сні тільки називає дерево. Вихователь розповідає про нього. Фішка
залишається у гравця. Виграє той, хто швидше "посадить" фішки з
дерева.
Рухлива гра "Третій зайвий"
Мета: Поглибити знання дітей про дерева, кущі (де
ростуть, які на : вигляд, коли цвітуть,
яку користь дають), розвивати зв'язне мовлення, пам’ять, виховувати любов до
природи, естетичні смаки.
Правила гри. Діти утворюють пари, пари утворюють коло.
Ведучий ходить по колу, промовляючи вірш:
Я - маленьке
деревце,
По кружку піду оце
Пошукаю я сестру,
Свою назву я
знайду.
Ведучий стає за парою дітей. Дитина, що стоїть попереду -
третій зайвий.
Виходить на середину кола, називає дерево, що є у неї, і
розповідає про нього. Потім вона стає ведучою. Гра триває доти, поки всі діти
не розкажуть про свої дерева.
Дидактична гра
"Що таке добре, а що таке погано"
Мета: Уточнити уявлення дітей про роль природи в житті
людей, звернути увагу на те, які хороші вчинки людей збагачують природу, а які
приносять шкоду.
Матеріал: малюнки.
Хід гри.
Вихователь читає оповідання або розповідає подію із
життя. Діти повинні оцінити вчинки, які скоїли герої цих оповідань; якщо
погані, то показати темну карточку, якщо хороші - світлу, чому оцінили вчинки
так? Вихователь показує картинки, діти передають її зміст і оцінюють вчинки (діти
садять дерева, поливають, ламають гілки).
Дидактична гра "Побажання природі"
Мета: Узагальнити поняття старших дошкільників про
естетичні цінності природи, про гуманне відношення до неї.
Хід гри.
Гру можна проводити під час екологічного свята або присвятити
до Дня Землі. Можна організувати цю дидактичну гру в любий час. В ній бере
участь 7 дітей. Вихователь може сказати, що у нас сьогодні свято природи. Коли
у людей бувають свята, вони один одному щось бажають. Давайте і ми природі
скажемо свої побажання. А допоможуть нам дерева. По черзі кожен з вас буде
зривати листочок з дерева, яке я назву, і говорити, що б він хотів побажати
природі.
Дидактична гра "Дерево до дерева"
Мета:
Розвивати мислення, зв'язне
мовлення, логіку, увагу,
спостережливість, вчити складати розповіді за малюнком, виховувати любов до природи.
спостережливість, вчити складати розповіді за малюнком, виховувати любов до природи.
Правила гри.
Діти отримують половину малюнка дерева, відшукують його
другу половинку на ігровому полі, складають малюнок дерева і розповідають про
нього за допомогою вихователя.
Дидактична гра "Радість і смуток"
Мета: Вчити дітей радіти прекрасному в природі, формувати
неприязнь до поганого, жорстоких вчинків людей в природі.
Хід гри.
Гра проводиться по типу питання - відповідь. Ведучий
(Старичок-Лісовичок) задає питання дітям.
- Що тебе
найбільше порадувало під час прогулянки в парку?
- Що тебе
засмутило?
- Коли під
час прогулянки в парку ти сильно відчувала радість?
- Коли під
час прогулянки в парку ти сильно засмутився? Ще можна провести цю гру по типу
"Закінчи речення."
Дидактична гра "Лісовий товариш"
Мета: Збагатити і
розширити сферу почуттів і переживань дошкільників, зв'язаних з сприйняттям
природи.
Хід гри.
Запропонувати дітям уявити, що десь в далекому лісі росте
невелике деревце. Деколи його поливає дощик, деколи покачує вітер. Буває, що на
деревце прилітає зграя птахів, співають і відлітають. Це дерево сказало по
секрету, що йому дуже хочеться мати товариша, але спочатку від кого вона хоче
отримати листа. Вихователь пропонує дітям: "Давайте напишемо дереву. Може,
коли-небудь хтось із вас стане товаришем, якого воно чекає. Подумайте, про що
йому хотілось би прочитати у вашому листі, на які питання дати відповідь, що ви
могли б запропонувати дереву, щоб воно зразу погодилось з вами дружити."
Діти розповідають вихователю, про що б вони хотіли написати дереву.
Дидактична гра "Бесіда з деревами"
Мета: Вчити дітей бачити чудове в природі, емоційно
відзиватися на неї, виховувати гуманне відношення до природи.
Хід гри.
В грі приймає участь 5-6 дітей. Вихователь говорить:
"Подивіться, як багато гарних дерев на нашій ділянці, зверніть увагу, як
шелестять листочки, напевно, вони розмовляють один з одним. Підійдіть до дерев
ближче, обніміть їх , послухайте, може, вони і вам що-небудь скажуть. По моєму
сигналу повертайтесь, і ми послухаємо ваші розповіді."
з дітей розкаже найбільше цікавого про дерева, получить
значок "Друг природи."
Дидактична гра "Секретна розмова"
Мета: Розвивати емоційно-чутливу сферу особистості
дошкільників в процесі пізнавання ними природи.
Хід гри.
Вихователь пропонує дітям уявити, що під час прогулянки в
ліс вони зустріти красиве дерево і зуміли з ним поговорити. Потім дає завдання
розповісти, які питання ви б дали цьому дереву, про що б розповіли самі, що
хотіти б від нього почути.
Дидактична гра "Пошук гарного і незвичайного"
Мета: Вчити дошкільників помічати красиве, дивовижне,
незвичайне в
Хід гри.
Гра проводиться під час прогулянки дітей в парку з
невеликою підгрупою (6-7 дітей). Вихователь заздалегідь продумує невеликий
маршрут на фоні
гарного пейзажу, чудових
форм дерев. Потім запропонувати
дітям знайти, побачити, відкрити для себе як можна найбільше гарних,
незвичайних об'єктів.
Дається завдання скласти фантастичну розповідь про
дерево, яке йому сподобалось.
Дидактична гра "В якому будинку ми живемо"
Підготовка. Спостереження за деревами в лісі, знаходження
спільних ознак і відмінностей, бесіда про знайомі дерева, загадування загадок і
відгадування.
Правило.
Кожна група дітей повинна скласти відповідну загадку чи
опис про свій "будиночок".
Хід гри.
Вихователь поділяє дітей на 4 групи і говорить, що це
буде 4 (будиночки). Одна дитина виходить з кімнати, усі інші разом
домовляються, в якому (будиночку) вони живуть - дубовому, березовому,
ялинковому, сосновому. Кожна група дітей, відповідно до того, в якому (будинку)
вони живуть, придумує загадку або описує цей (будинок). Можна використати
вірші.. Наприклад.
Голки має
коротенькі,
Всім знайомі ці
гілки.
Й шишки довгі, мов
свічки.
Ялина.
Білокрилий, наче
птах,
І оспіваний в
піснях,
Дрібне листячко на
нім,
Що й казати -
гарний дім.
Береза.
Відгадай, як звати
наш дім,
Все про нього
розповім.
Гарне дерево,
міцне.
Листя різьблене,
рясне.
А на гілочках
крилатих
Буде жолудів
багато.
Дуб.
Відгадай, як звати
наш дім,
Все про нього
розповім.
Стовбур жовтий, мов
янтар,
Досягає стеля хмар,
І колючі, й довгі,
й тонкі.
На гілках зелені
голки.
Шишок безліч та
маленькі,
І не довгі, а кругленькі.
Сосна.
Дидактична гра "Відгадай, з якого дерева
листочок"
Мета: Навчити дітей розрізняти й називати дерева та кущі
(клен, каштан, тополя, троянда), виховувати увагу та естетичні почуття, бережне
ставлення до рослин.
Дидактичні ігри: "Що намальовано на картинці?",
"Де що росте?"
Мета: Формувати уявлення про те, що рослини ростуть на
городі, в квітнику, в саду, закріплювати знання назв рослин, активізувати
словник дітей, виховувати увагу.
Хід гри.
Усі діти одержують картинки із зображенням дерев, кущів,
овочів і фруктів, квітів. Дитина, яку викликає вихователь, показує свою
картинку, говорить, що на ній намальовано і для чого вирощують цю рослину. 2
гра.
В різних кінцях кімнати розвішуються ілюстрації із
зображенням саду, городу і ділянки дитячого садка.
Дитина, яку назвала вихователь, повинна підійти до тієї
ілюстрації, на якій зображено місце, де росте рослина, зображена на її
картинці.
Гра "Знайди три однакових листочки"
Ігровий матеріал: натуральні об'єкти-листочки.
Вихователь показує дітям листочки дерева чи куща. Діти повинні
відшукати три таких самих листочки. Виграє той, хто виконає завдання найшвидше.
Дидактична гра "Екологічний ланцюжок"
(для комах, рослин)
- Якщо ми з
ланцюжка заберемо сонце? (Земля буде холодною і бруньки на дереві не
розпустяться).
- Якщо
забрати птахи? (Тоді гусінь поїсть листочки, і фрукти не виростуть).
- Що
станеться, коли забрати дощ? (Тоді від посухи дерево загине).
- А що
станеться, коли квіти не виростуть? (Бджолам ні з чого буде збирати солодкий
нектар).
- Що буде,
коли забрати воду?
- Яка роль
людини в цьому ланцюжку? (Людина садить дерева, квіти, травичку, кущі,
доглядає, поливає, збирає врожай, робить будиночки для пташок, бджіл. Але
людина і зашкоджує природі).
Дидактична вправа "Екологічні знаки"
1. Вода,
що втікає вгору. (Пара)
2. Горіх, який
не падає з дерева. (Арахіс)
3. Комар, який
загубив одну літеру і з відчаю пірнув у воду. (Омар)
4. Велика
крижана гора, що плаває у воді. (Айсберг)
Дидактична гра "Компліменти природі"
(Листочку, траві, дереву, кущику, пташці, комасі,
тварині)
Гра "Поле чудес"
(використовуються картинки)
1. Навесні це
дерево стоїть у пишному цвіті, неначе все у білій піні, святкове, і запах його
квітів відчутний здалека. Шкода лише, що саме заради квітів ламають люди його
гілки, калічать. Черемха.
2. Часто люди
називають це дерево «солодким». Ні, цукерки на ньому не ростуть, але подивись
уважно, як багато бджілок ласують солодким нектаром з його квітів, а у вулику
той нектар перетворюється на запашний, цілющий мед. Нарви обережно жменьку
квіток з цього дерева і завари, як чай. Отже, буде смачний, ароматний, а також
цілющий!
Липа.
3. Приклади
влітку до стовбура дерева руку. Він прохолодний, навіть під гарячим сонцем.
Таке може бути тільки в одного дерева у світі: адже це єдине дерево з білою
корою, яка не нагрівається на сонці. Це білокора красуня.
Береза.
4. «Патріарх
лісів», «Могутній велетень» - так часто називають це дерево, бо й справді в
лісі воно здається найсильнішим. Крім того, що це дерево – богатир, воно ще й
дерево – довгожитель. Що це за дерево?
5. Станьмо під
крону липи, клена, дуба і послухаємо, як шелестять листочки – вітерець поміж
них заплутався, і вони легенько стукаються один з одним. А під цим деревом не
шелест, а шум бо вітер розхитує гілочки, і голки-листочки розсікають повітря.
Яке ж це дерево шумить?
Сосна.
6. Там, де в
лісі є озеречко, ростуть високі і розлогі дерева. Аж схиляються до води, ніби
хочуть помилуватися, які ж то гарні пухнасті «котики» прикрасили їх рано на
весні! Он, майже на кожному з них і бджілка сидить, золотистий пилок збирає, бо
ще ж квітів не має. Яке дерево квітує так рано?
Верба.
Дидактична гра «Як подорожує насінина?»
На картах зображена рослина і її насіння. Вам треба її назвати, сказати, хто їй допомагає, і покласти до певної кишеньки.
- Як подорожує насінина?
Гра «В кого дітки з цієї гілки»
Хід гри
Діти стоять в колі. Вихователь стоїть посередині кола,
піднімає вгору гілку і промовляє «В кого «дітки» з цієї гілки? Діти, в кого в
руках дітки, піднімають і називають їх. Гра продовжується, поки діти не
відшукають всіх «діток» до кожної гілки.
Ця гра допоможе дітям запам’ятати назви дерев, кущів.
Розпізнати їх за листям і плодами.
Дидактична гра «Листочки»
Мета: Закріпити назви дерев (клен, каштан, тополя), вчити
дітей розрізняти їх за формою листків. Виховувати організованість.
Хід гри
Після розглядання дерев вихователь роздає дітям листочки.
Повіяв вітер, - каже вихователь, - розлетілися листочки по майданчику. Діти
розбігаються в різні боки. Аж ось вітер ущух, листячко спинилось. Вихователь
піднімає кленовий листочок і каже : «Повій, вітер, принеси мені кленові
листочки.» Діти з кленовими листочками підбігають до неї. Вихователь запитує, з
якого дерева ці листочки. Потім підбігають діти з каштановими, тополевими
листочками. Гра повторюється (2-3раза).
Вправа «Скажи комплімент»
Вихователь пропонує сказати комплімент дереву. Наприклад:
- Ялинка, ти
така…. (красива, мужня, святкова, чудова, зелена, гарна, весела, струнка,
чепурна, найкраща і тощо.)
Гра «Передай настрій»
Пофантазуйте, дайте відповіді на запитання:
- що зимою
відчувають дерева?
- - Який у
дерев настрій, коли іде дощ?
- - Про що
думають дерева в літню спеку?
- - Чому
дивуються дерева навесні?
- - Про що
вони мріють восени?
- - Коли
дерево може бути сумним, здивованим, ображеним, пригніченим, зляканим, веселим,
щасливим?
Комментариев нет:
Добавлять новые комментарии запрещено.