Заняття №1.
«ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО - ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА З ВОДОЮ»
Увагу всіх дітей дуже привертають ігри з водою.
Якщо ваш малюк вередує, то спробуйте розважити його, посадивши у ванну,
наповнену водою, і запропонувавши порожні баночки і пляшки з-під шампуню,
пластикові стаканчики, губки і маленькі махрові рушники. Дуже швидко настрій
дитини зміниться - вона захопиться цікавою грою. Малюк почне переливати воду,
спостерігаючи, як тонуть наповнені водою місткості та спливають із дна порожні.
Улітку, в теплий сонячний день, можна
організувати ігри з водою на свіжому повітрі, наливання її в тазок або надувний
басейн. Якщо ви разом із дитиною розважаєтеся на березі водоймища, то ігри
стануть ще різноманітнішими і цікавішими. Під час дослідів та ігор у юного
експериментатора напевно виникне безліч запитань, на які вам неодмінно
доведеться відповідати.
Отже, малюк починає пізнавати властивості води.
Для цього забезпечите його всім необхідним. Приготуйте лійку, прозорі місткості
різної форми і розміру, мірний стаканчик. У першу чергу, зверніть увагу дитини
на те, що вода прозора. Дайте малюкові до рук невелику іграшку або камінчик і
попросіть заховати її в кулачок. Потім запитайте: «Де ж
іграшка? Немає її, не видно. А зараз давай заховаємо іграшку у воду, поклади її
в тазок». Виконавши
завдання, дитина переконується, що іграшку, яка лежить на дні, видно. Поясніть
малюкові, що вода прозора, тому в ній усе видно. Якщо у вас є акваріум,
розгляньте разом із дитиною камінчики, рибок і рослини в ньому. Запитайте у малюка,
чому їх так добре видно.
Продемонструйте дитині ще одну властивість води.
Вода не має смаку. Для доказу налийте в три чашки кип'ячену воду: в одну чашку
покладіть чайну ложку цукру, в другу - солі, а в третю нічого не додавайте.
Запропонуйте скуштувати воду з усіх чашок.
Переконатися у тому, що вода не має запаху,
можна понюхавши різні рідини, наприклад шампунь, фруктовий сік, водний розчин
валеріани, і порівнявши їх запах із «запахом» чистої води.
Покажіть дитині, що вода ллється і набуває форми
тієї посудини, у яку налита. Для гри запропонуйте юному дослідникові лійку,
наповнену водою, і декілька прозорих баночок різної форми. Наливаючи в них
воду, дитина сама переконається у властивості води заповнювати собою посудини
будь-якої форми.
Запропонуйте дитині перевірити приказку «Вода дірочку
знайде». Дайте
для досліду пластикову пляшку, і в нижній частині якої є декілька отворів різного
розміру. Заповнивши пляшку водою, малюк побачить, що вона почне витікати.
Причому, чим ширшим є отвір, тим товща буде цівка води, що ллється з пляшки.
Для вимірювання об'єму пляшок різної форми
запропонуйте малюкові мірний стаканчик і лійку. Уставивши лійку в шийку пляшки,
покажіть дитині, як необхідно акуратно вливати в неї воду з мірного стаканчика.
Не забувайте при цьому вголос рахувати кількість стаканчиків, що вливаються у
вимірювану ємність. Виконавши те саме з пляшкою іншої форми, малюк дізнається,
яка з них містить більшу кількість води, і разом із вами зможе зробити висновок
про те, яка з двох пляшок більша.
Можна провести разом із дитиною і ще один
цікавий експеримент, занурюючи у воду предмети, що зроблені з різних
матеріалів, і спостерігаючи, які з них тонуть, а які - ні. Зверніть увагу
дитини на те, що дерев'яні та порожнисті іграшки, усередині яких міститься
повітря, плавають на поверхні води, а металеві предмети тонуть.
Наступний досвід доведе, що повітря легше за
воду і тому завжди намагається вирватися з води назовні. Візьміть порожню
прозору пластикову пляшку й обережно, шийкою вниз занурте її у воду. Потім
нагніть пляшку під водою таким чином, щоб із неї догори «побігли» бульбашки
повітря. Напевно дитина захоче самостійно повторити цей досвід. |
Ознайомте малюка з властивістю води як розчинника.
Для цього запропонуйте дитині декілька прозорих скляночок із водою і фарбу -
акварель або гуаш. їй буде цікаво отримувати різні відтінки одного і того
самого кольору, додаючи в одну склянку більше фарби, а в іншу - менше. Можна
створити і три відтінки, додавши у воду тільки трохи фарби.
А якщо дуже
постаратися, то відтінків стане ще більше. Фарбування води допоможе дитині усвідомити
закономірності змішування кольорів. Поєднання червоної та жовтої фарби дає
оранжеву воду, жовтої та синьої - зелену, синьої та червоної - фіолетову.
Коли юний художник завершить свої досліди щодо
фарбування води, поставте її в морозилку. А наступного дня покажіть дитині
кольорові крижинки і разом постежте за тим, як вони танутимуть. Таким чином,
малюк дізнається ще про одну властивість води - її здатність перетворюватися на
лід.
Для того щоб продемонструвати малюкові здатність
води перетворюватися на пару (випаровуватися), постежте разом із дитиною за
киплячою водою. А потім проведіть досвід: накрийте ємність із водою, що
закипіла, кришкою і подивіться, як сконденсована пара знову перетворюється на
краплі води і падає вниз. Налийте у блюдце трішки води і залиште його на
декілька днів. Зрештою вода випарується, і блюдце залишиться порожнім.
На прогулянці разом із дитиною постежте за
калюжею. У воді відображаються навколишні предмети, але вони миттєво зникають, якщо
в калюжу що-небудь кинути. Калюжі бувають різного розміру і глибини: великі та
маленькі, глибокі та мілкі - деякі потрібно обходити, а через інші можна просто
переступити. Зміряти глибину калюжі можна за допомогою палички або лопатки.
Продемонструйте малюкові життєдайну властивість
води. Для цього поставте у воду гілочки з дерева, через деякий час на них
з'являться листочки. Якщо надворі літо або осінь, то можна поставити у воду
квітку, а іншу таку саму залишити без води - нехай дитина сама постежить, яка з
них зів'яне раніше.
Ось скільки цікавих спостережень можна зробити,
вивчаючи властивості звичайнісінької води.
Заняття № 2.
«Практичні Рекомендації для батьків по організації діяльності дітей з водою»
Слід
пам'ятати про те, що необхідно забезпечити безпеку і комфортні умови для дітей
під час ігор із водою. Оскільки вода – наш головніший матеріал, то і до неї
неодмінно висуваються певні вимоги.
·
Краще, якщо вода буде теплою і
кип'яченою. Це не викличе "тактильного дискомфорту" у дітей, дасть
приємні відчуття і забезпечить безпеку для здоров'я в ому випадку, якщо вона
якось потрапить до рота малюка.
·
Воду слід часто (кожні два дні)
змінювати для того, щоб запобігти розмноженню бактерій. А якщо діти
граються із водою не частіше ніж двічі на тиждень, то краще щоразу наповнювати
місткість свіжою водою. Тим більше з цим не виникне проблем, якщо ви
використовуєте для ігор із водою не спеціальний стіл, а буд яку іншу місткість.
·
Місткість доцільно заповнювати водою
до рівня не нижче ніж 7- 10 см
для того, щоб малюкам було зручно наповнювати водою пляшки, опускаючи їх на
дно, зачерпувати воду, і щоб була можливість урізноманітнити ігрові дії дітей.
·
Добре мати для дітей фартухи, фартушки,
нарукавники, що виготовлені з клейонки, щоб діти не боялися забризкатися, не
почувалися скуто. Також необхідно тримати сухі ганчірочки, серветки, якими
можна скористатися за потреби.
·
Матеріали повинні бути розміщені
таким чином, ними було легко скористатися і дорослому, і дітям. Їх можна
зберігати в пластикових контейнерах з отворами, тазах, на підносах, на полицях
поряд із «центром
води». А
після завершення ігор із водою слід розкладати всі мокрі предмети на рушнику
для просушував.
·
Ігри з водою зручніше організувати в
тому місці, де підлогу легко вимити і протерти.
Заняття
№3.
«ОРГАНІЗАЦІЯ СПІЛЬНИХ ІГОР БАТЬКІВ І ДІТЕЙ З ПІСКОМ ТА ВОДОЮ».
І. Малюємо
на піску.
Підготуйте гладку поверхню на вологому піску так само,
як і для друкування, і розпочинайте малювати. Малювати на піску можна гілочкою,
тонкою паличкою або просто пальцем.
Доріжка
Спершу запропонуйте малюкові найпростіше завдання.
Проведіть пряму лінію і попросіть дитину намалювати поряд ще одну, приблизно на
відстані 10-15 см
від першої. Скажіть їй, що це доріжка для машинки або струмочок для кораблика.
Головна умова при проведенні паралельної лінії - щоб малюк не відривав руки, а
провів свою лінію одним рухом. Наступного разу намалюйте для копіювання не
пряму, а звивисту або ламану лінію.
Намалюйте на піску дві паралельні лінії. Скажіть
дитині, що це рейки, і попросіть допомогти намалювати для них шпали. Іншим
разом, показавши дві лінії, поясніть, що це драбинка, на якій бракує сходинок,
- нехай малюк її «відремонтує».
Чарівне перетворення
Намалюйте на піску коло і запитайте дитину, на що воно
схоже, а потім попросіть малюка домальовувати картинку таким чином, щоб стало
відразу зрозуміло, що це таке. Коло може перетворитися на сонечко, годинник,
м'яч, яблуко, колесо, кульку, бублик, обличчя тощо.
Аналогічне завдання виконайте з квадратом. З нього
можуть вийти будинок, годинник, кубик, повітряний змій, рама, телевізор, сумка і
ще багато інших предметів.
Таке саме завдання запропонуйте дитині і з трикутником.
Узявши його за основу, можна намалювати будинок, ялинку, квітку, дівчинку,
намет, сачок, метелика, ковпачок та інші предмети.
Це саме завдання
можна виконати і з овалом. З нього вийдуть жук, булка, квітка, кулька, огірок,
чоловічок, бантик і багато що інше.
Ознайомте 3-4- річного малюка з геометричними
фігурами: колом, квадратом і трикутником. Дітям старшого віку потрібно знати
також назви інших фігур: прямокутника, овалу і ромба. Згодом для того, щоб
закріпити ці знання і розвинути увагу дитини, запропонуйте їй такі ігри.
Цікава геометрія
Пройти по квадратах
Намалюйте впереміш різні геометричні фігури: кола,
квадрати, трикутники, кожен розміром приблизно 20 см . Поясніть дитині, що це
«камінчики», по яких їй необхідно перейти через «річку» (позначте її межі).
Запропонуйте малюкові перебратися на другий берег річки, наступаючи лише на
круглі камінчики, а іншим разом - на квадратні або трикутні.
Приготуйте басейн із водою (таз, надувний басейн),
целулоїдні (пластикові) рибки, сачки (черпаки) для ловіння.
Налийте в ємність теплу воду на очах у дітей,
запропонуйте малюкам пустити поплавати рибок. Потім запропонуйте зловити рибок,
але не руками, а за допомогою вудочки або сачки. Діти виловлюють рибок,
примовляючи: «Ура! Піймали! рибку!»
Для зручності під час гри можна використовувати іншу і
ємність із водою, в яку малюки поміщають «спійманих рибок» (адже рибки не
можуть жити без води!). Якщо рибки будуть дрібні, а ємність із водою достатньо
велика, то це ускладнить завдання для малюків.
Качечки водоплавні
Приготуйте пластмасові або гумові іграшкові качечки
(наприклад мама-качка і маленькі каченя), таз із водою, зелений гумовий килимок
(травичка для качечок).
Повідомте малюкам, що каченя полюбляють плавати у
воді, цього їх учить мама-качка. Потім запропонуйте малюкам подивитися, як плаватимуть
качка з каченятами.
Малюки беруть каченя
до рук і опускають їх у таз із водою, спостерігаючи за ними (іграшки тримаються
на поверхні води).
Покажіть малюкам, як можна злегка підштовхнути
качечку, і вона пливтиме вперед, не тонутиме. Згодом качечки можуть піти
«погуляти по травичці». Малюки показують маму- качку, маленьких каченя, рахують
скільки каченят у мами-качки.
Приготуйте таз із водою, паперові човники і
кораблики, що виготовлені в техніці орігамі. Запустіть разом із малюками в таз
із водою паперовий кораблик, спостерігаючи, як він тримається на поверхні води.
Поясніть малюкам: для того щоб кораблик рухався, потрібно дути на нього не
поспішаючи (витягаючи губи «трубочкою, не надуваючи щоки). Кораблик при рівному
«вітрі» рухається плавно. Але налітає «поривчастий вітер» (дме нерівно). Малюки
намагаються зобразити вітер і пригнати кораблик до берега.
Потім можна пустити в плавання ще й інші кораблики.
Купання іграшок
Запропонуйте дитині самій скупати свої іграшки в тазу з
теплою водою. Дайте їй для цього все необхідне: таз, мило, щітку, губку і
рушник.
Якщо у воду додати мийного засобу, то це заняття стане для малюка цікавішим.
Комментариев нет:
Добавлять новые комментарии запрещено.