Технологія Сендплей


1. Пісочна терапія - технологія самопізнання, розвитку творчості та навчання дошкільників.


Сьогодні  в  дошкільній  освіті  утверджується  пріоритетна  гуманістична
парадигма. Національна  доктрина розвитку  освіти, Закон  України  «Про  дош-кільну  освіту» та  сучасна  Базова  програма розвитку дитини дошкільного  віку  «Українське дошкілля»    мають на меті створення сприятливих умов для повноцінного та гармонійного розвитку особистості дитини, а також  спрямовують педагогів на вдосконалення фізичного, соціально- морального, емоційно-ціннісного, пізнавального,  художньо- естетичного потенціалу малюків.
     Базовим компонентом дошкільної освіти  в Україні    передбачено формування життєвих компетенцій дитини, спрямування її на творчість і  самореалізацію, результатом чого  має стати збагачення життєвих вражень вихованців, урізноманітнення і розширення їх знань та вдосконалення практичних й креативних навичок.
        На жаль, у швидкоплинний час сучасного життя, коли батьки через надмірну зайнятість приділяють замало уваги сімейному вихованню дітей та маючи недостатні знання з теорії і практики дошкільного виховання, дозволяють малюкам  забагато часу проводити  перед телевізором та комп’ютером, що негативно позначається як на психічному здоров’ї дітей, так і на їх фізичному стані та призводить до емоційної напруженості, підвищення рівня тривожності й  агресивності, знижуються самооцінка та уміння дітей зосереджувати увагу.
        Ми, педагоги, відповідальні за розвиток і виховання покоління ХХІ століття. Нам належить переосмислити традиційні функції освітньо- виховної діяльності, реалізувати прогресивні ідеї в розвитку дошкільної освіти, враховуючи інноваційні тенденції та нові концептуально обґрунтовані підходи.
     Отже, сьогодення вимагає створити для кожної дитини оптимальний життєвий простір, що повною мірою міг би сприяти її інтелекту, вихованню культури й комунікативних  навичок, тобто соціальному, розумовому та емоційному розвитку дошкільника.
  Для розв’язання цього питання   у своїй діяльності ми керувалися  психотерапевтичними рекомендаціями   Карла Густава Юнга та його послідовників, з використання  методу ­– сендплей (ігри з піском і водою). Головним  принципом, покладеним  в  основу  роботи,  К. Юнг  вважав  створення  вільного  й  захищеного простору,  у  якому  дитина  може  виражати  та  досліджувати  власний  світ, перетворюючи  свій  досвід  і  свої  переживання,  що  часто  незрозумілі  або турбують,  у  зримі  та  відчутні  образи.  Піскова  терапія  характеризується простотою  маніпуляцій,  можливістю  винаходу  нових  форм,  короткочасністю існування  створюваних  образів.  Основоположна  ідея  пісочної  терапії сформульована так: «Гра  з піском дає дитині змогу позбавитися психологічних травм  за  допомогою  перенесення  ззовні,  на  площину  пісочниці,  фантазій  і формування відчуття зв’язку і контролю над своїми внутрішніми мотивами. Це значною  мірою  полегшить  здорове  функціонування  психіки».  Карл  Юнг стверджував,  що  «гра  в  піску»  вивільняє  заблоковану  енергію  і  «активізує можливості самозцілення, закладені в людській психіці».                                
  Беручи за основу методологічні принципи К. Юнга ми  розробили і впроваджуємо в практикчну роботу з дітьми нашої групи технологію розвитку та саморозвитку вихованців «В країну Піску та Води ти рушай, з нами у грі нових знань здобувай»,  яка навчаючи дитину прислухатися до власних відчуттів та роздумів, аналізуючи результати експериментувань з піском і водою, забезпечить якісні зміни в інтелектуальній, емоційно–ціннісній,  дієво – практичній та художньо – естетичній сферах розвитку особистості вихованців відповідно до вимог Базової програми «Українське дошкілля».

2.  Сендплей - актуальний вибір сьогодення.

 Останнім часом у зв'язку з підвищеним інтересом до закономірностей формування особистості дитини спостерігається комплексне використання різноманітних методик, серед яких належне місце посідають ігри з піском і водою.

Запропонована ігрова методика одночасно розв'язує такі завдання:
•  розвиток здатності дитини до самовираження;
•  позбавлення емоційного дискомфорту, що є у дитини;
•  формування процесів саморегулювання.
Основна діяльність дошкільника - гра, саме в ній він пізнає себе і навколишній світ. У грі дитина ділиться своїми проблемами, розв'язує їх, здійснює відкриття, творить. Перші соціальні ігри дитини виникають саме у пісочниці. Будуючи щось із піску, дитина передає світ своєї душі, сповнений фантазій і реальності. Особистість кожної дитини унікальна. «Пісочна терапія» - одна з тих технік, що дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, розв'язати її психологічні проблеми, розвинути здатність усвідомлювати свої бажання і знаходити можливості їх реалізації.
             Ігри на піску - одна з форм природної діяльності дитини. Вони стабілізують емоційний стан дитини, розвивають тактильну чутливість і дрібну моторику, навчають дитину прислухатися до власних відчуттів, аналізувати решти дослідів. Ці ігри сприяють розвитку мовлення, уваги, пам'яті та є відмінним засобом для профілактики і корекції. А якщо врахувати, що пісок володіє чудовою властивістю «заземляти» негативну психічну енергію, то під час освітньої роботи відбувається і гармонізація психоемоційного стану дитини.
              У процесі роботи з пісочницею багато речей стають видимими. На відміну від ліплення або малюнка, під час роботи з піском не вимагається жодних умінь, що дозволяє дитині легше погоджуватися на пропозицію дорослого погратися з піском. Роботу з піском можна використовувати і в групі, якщо пісочницю розподілити на декілька сегментів (за кількістю учасників). Використовуючи пісочницю в групі, досягається атмосфера довірливості, цілісності як кожного окремого учасника, так і групи в цілому.
Для успішного впровадження технології сендплей слід дотримуватися основних принципів  ігрової діяльності вихованців у піску та з водою.





Метод пісочної гри придатний для дітей від трьох років, розрахований найчастіше на тривалу  продуктивну діяльність. Під час роботи перед дитиною не ставляться завдання і не висуваються жодні критерії. Створюються умови для прояву у дітей творчих здібностей.
На  заняттях  у  пісочниці   діти залучаються  до  програвання,  промовляння, заучування  невеличких  текстів  (потішок,  забавляок,  віршів,  пісень,  загадок), переказування  різноманітних  ситуацій  разом  з  героями  казок.  Це  спрощує процес розуміння, засвоєння, запам’ятовування. На основі цього здійснюється перехід   уявного  в  реальне  і  навпаки.  Серед  дітей  у  грі  з  піском  постійно відбувається  обмін  ідеями,  почуттями,  що  дозволяє  побудувати  партнерські, довірливі  взаємини.  Спостереження  за  грою  дітей  у  піску  показали,  що  одні діти  починають  побудову  пісочної  картини  зі  створення  ландшафту: прокладають  річки,  створюють  озера,  моря,  гори,  долини.  У  других  дітей створення  ландшафту  відбувається  паралельно  із  заповненням  фігурки простору  на  піску.  Треті  відразу  виставляють  фігурки  на пісочну  площину. Наприкінці кожної гри пропоную дітям розповісти про те, що вони створили. Моє завдання у таких іграх полягає в тому, щоб спонукати дітей не тільки до розмірковування, але й реально щось створювати,  змінювати, міняти місцями, замінювати деякі фігурки на інші.
Особливо добре спрацьовує цей метод для  дітей із порушеннями емоційно- вольової сфери, із негативними проявами у поведінці, а також для вихованців,  які з різних причин відмовляються виконувати запропоновані їм завдання під час реалізації продуктивних видів діяльності.
У динаміці розвитку сюжетних ситуацій, під час самостійної ігрової діяльності дітей,  зазвичай простежуються три стадії:
•  «хаос» (дитина хапає все підряд, сюжети змінюють один одного);
•  «боротьба» (визначаються протиборчі сторони, накреслюються конфлікти);
• «перехід до гармонії» (конфлікти розв'язуються, лиходії знищуються, добро перемагає).
Таким чином,  під час використання методу « сендплей», дорослий є організатором середовища, де дитина почувається комфортно і захищено, де вона має власний простір,  де вона - Творець. 

3. Використання пісочної терапії для дітей із порушеннями емоційно- вольової сфери 



4. СТРУКТУРА ПРОЕКТУ


Мета проекту:
Ø створення сучасного інноваційного середовища з метою ефективної організації життєдіяльності дітей;
Ø забезпечення сприятливих умов для повноцінного розвитку дитини, зміцнення її психічного здоров’я;
Ø ознайомлення та пізнання вихованцями об’єктів неживої природи, їх творче використання;
Ø виховання позитивних міжособистісних взаємин у групі;
Ø розкриття інтелектуальних можливостей дітей;
Ø формування вміння вербального та невербального спілкування;
Ø розвиток  творчого особистісного потенціалу дошкільників.
Об’єкти пізнання:  пісок, вода ( їх властивості, творче та конструктивне використання).
Завдання проекту
Ø Розвиток здатності дитини до самовираження
Ø Позбавлення емоційного дискомфорту та гармонізація психоемоційного стану
Ø Формування процесів саморегуляції
Ø Корекція самооцінки вихованців
Ø Сприяння адекватному ставленню до себе та до інших
Ø Розв’язання проблемних ситуацій
Ø Здатність до подолання труднощів
Ø Розвиток пізнавальної сфери дошкільників
Ø Естетичне виховання дітей
Ø Розвиток творчих здібностей дітей
Гіпотеза:   використання технології сендплей  надасть необмежені можливості для організації інтегрованої діяльності дошкільнят, сприятиме розвитку творчості та самовираженню неповторної індивідуальності малят в продукті їх діяльності; організація спільної діяльності: педагоги – діти – батьки.

  Характеристика проекту:
v особистісно-орієнтований - за домінуючою діяльністю;
v довготривалий  - за терміном реалізації;
v комплексний  - за змістом;
v творчий  - за втіленням у життя та практичним використанням;
v колективний  -  за кількістю учасників;
v внутрішній  -  за характером контактів;
v  частково-пошуковий  - за характером діяльності;
v  практичний - за кінцевим результатом.

База реалізації проекту ­­– заклад  дошкільної освіти № 23 «Лелека»
м. Кам’янця-Подільського.
Учасники проекту діти, вихователі закладу, батьки.
Термін реалізації проекту:   початок -  вересень 2019р.
                                       закінчення -  травень 2020р.

Прогнозований результат:   проект дозволить впроваджувати  в освітньо–виховний процес роботу з піском та водою у  вікових групах, що сприятиме розвитку інтелектуальної сфери та творчого потенціалу дітей, їх тактильно–кінестетичної чутливості та сенсорики, стабілізації емоційного стану, налагодженню міжособистісних взаємин у колективі, збереженню та зміцненню фізичного та психічного здоров’я вихованців.

5. Засоби реалізації проекту  (ресурси)


Людські:
v вихователь – методист;
v вихователі групи;
v вихованці закладу;
v батьки дітей.


Матеріальне забезпечення:                                                                                                                                                         
·        пісочниця стаціонарна (140х100х8) -  1 шт.
·        пісочниця переносна (50х70х8) – 5 шт.
·        ємкості для води;
·        пісок;
·        фарби для колорування піску;
·        вода;
·        набір мініатюрних фігурок;
природні матеріали: мушлі, камінці, жолуді, шишки тощо.






          Робота з піском та водою має багатовекторну спрямованість.
Пропонуємо розглянути модель проекту , яка відображає можливості використання  піску і води в організації  життєдіяльності дітей для реалізації становлення й розвитку особистості дошкільнят, визначає орієнтири їхньої життєвої компетентності.

6. Модель проекту 


ВИКОРИСТАННЯ ПІСКУ ТА ВОДИ

В ОРГАНІЗАЦІЇ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДОШКІЛЬНЯТ

7. План реалізації проекту







ОРІЄНТОВНЕ
ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
 навчально - пізнавальної діяльності
(за технологією «сендплей»)

з  дітьми молодшого  дошкільного  віку


Тема
тижня


Освітні напрямки діяльності
з дітьми

Методи та прийоми організації діяльності
            «Цікава подорож до лісу»
            
Пізнавальна

Продовжувати закріплювати знання дітей про ліс, рослини, які там зустрічаються, птахів і тварин, дати  уявлення про взаємозалежності в природі; підвести до висновку про значення лісу для людей.
Читання вірша М. Познанської  «Спасибі людям, що зростили ліс».
Бесіда про значення  лісів для людей.
Дослід з піском, землею, глиною, водою.
«Який грунт найбільш придатний для  рослин»
Заняття «Прогулянка до чарівного лісу».
Заняття «Чудо- пиріжки для лісових друзів звірят»

Логіко ­– математична

Продовжувати вчити дітей порівнювати і класифікувати об’єкти
природи за різними ознаками; лічити тварини і рослини у межах 5, розв’язувати логіко ­­– математичні задачі, орієнтуватися на аркуші паперу і в пісочниці.


Орієнтування в обмеженому просторі пісочниці.
Створення сюжетної композиції лісу «На   лісовій галявині», в пісочниці, лічба рослин і тварин.
Порівняння рослин за різними ознаками.
Мовленнєва
Ознайомити дітей з схематичним
моделюванням на вологому піску.
Розвивати зв’язне мовлення, уяву, фантазію, абстрактне
мислення.

Ознайомлення з схематичним моделюванням.
Малювання схем на піску.
Складання невеличких розповідей за схемами з теми «Пригоди у лісі».
Вправа на розвиток дрібної моторики «Ой, на дубі дві ворони».

Художньо – естетична

Закріплювати прийоми виконання  аплікацій піском, розвивати фантазію, творчість, виховувати  акуратність.

Аплікація «Зимовий ліс».
Матеріал: велика пісочниця, мініатюрні  фігурки  тварин, дерев, ягід, рослин, запис голосів птахів.



Тема
тижня


Освітні напрямки діяльності
з дітьми

Методи та прийоми організації діяльності
        «Мандрівка у водне королівство»
Пізнавальна

Розширювати знання дітей про море, про морську воду, життя в морі; формувати вміння виділяти істотні ознаки моря, ознайомити з морськими мешканцями.
Учити економно використовувати воду.

Розглянути глобус, ознайомити з морями, їх назвами.
Психогімнастика під запис шуму моря.
Розглянути ілюстрований альбом «Мешканці моря».
Дослід «Приберемо на пляжі»: вибрати з піску за допомогою магніту монети та інші металеві предмети.
Дослід «Вода морська, вода річна»
Заняття «Ой водиця-чарівниця!»

Логіко–математична

Дати первинне уявлення про об’єм предметів, навчати його вимірювати
Вправляти у прямій та зворотній лічбі в межах 5.

Виміряти ємкість води  та піску ємкостями різного розміру.
Вимірювання довжин морських мешканців,
Визначення напрямків їх розташування.
Вживання порядкових та кількісних числівників.

Мовленнєва

Учити дітей відповідати  за змістом картин повними реченнями; розвивати вміння складати невеличкі оповідання за картиною та планом вихователя, розвивати уяву, фантазію. Виховувати почуття прекрасного.

Робота з картиною «На березі моря».
Відтворювання сюжету картини в пісочниці
Складання невеличких оповідань за створеним сюжетом.
Вправа на розвиток звуковимови «Мешканці моря» (проводиться в пісочниці під римівку)

Художньо–естетична

Продовжувати вчити дітей працювати з вологим піском, вправляти в створенні колажу та рельєфної  графіки. Розвивати творчі здібності, бажання працювати колективно.

«У царстві Нептуна» –  створення споруд з вологого піску, прикрашання їх мушлями.
Матеріал: запис шуму моря, велика пісочниця, ілюстрації, каміння, фігурки мешканців моря, картина «На березі моря».


Тема
тижня


Освітні напрямки діяльності
з дітьми

Методи та прийоми організації діяльності
         «Наша планета Земля»
Пізнавальна

Ознайомити дітей з планетою Земля та зірками, що її оточують(Сонце, Місяць, Полярна Зоря); учити проводити дослідницьку роботу, розвивати допитливість, кругозір, мислення; виховувати бажання пізнавати нове.
Розглянути глобус, визначити, що означають кольори на ньому.
Дослід у пісочниці з магнітом «Створення планети Земля».
Дослід «Кругообіг води в природі».
Дослід «Властивості піску».
Матеріал: пісочниця, глобус, магніт, дрібні металеві предмети, вода.
Заняття «Розвеселимо сонечко»
Заняття «Мандрівка у водне Королівство».
 Заняття «Космічна подорож до Сонячної системи» .
 Заняття «Країна чудес» .

Логіко – математична

Учити порівнювати та класифікувати природні об’єкти за
різними ознаками; закріплювати вміння лічити у межах 5, знання геометричних фігур.

Полічити на глобусі материки, моря.
Д/г «Знайди корисні копалини» – відрити у піску геометричні форми: куб, кулю, циліндр, їх лічба, класифікація за формою, кольором, розміром.
Д/г «Що зайве».

Мовленнєва

Учити передавати враження від гри з водою, піском, знаходити потрібні слова, щоб описати свої відчуття; розвивати зв’язне мовлення; вміння добирати прикметники до іменників земля, зорі, планета.


Д/г «Продовж речення»
Д/в «Який, яка, яке?» (добір прикметників)
Д/г «Слова- ознаки»
Художньо – естетична

Вчити передавати свої враження від спілкування з природою в образотворчій діяльності.

Малювання на піску «Маленькі чаклуни» ­– зображення предметів відбитками долонь, пальців, кулачків, ребер долонь.



Тема
тижня


Освітні напрямки діяльності
з дітьми

Методи та прийоми організації діяльності
          «Подорож до Країни піску»
Пізнавальна

Ознайомити дітей з 
« Країною піску»: пустелею. Розвивати пізнавальні здібності дітей, здатність аналізувати, узагальнювати, встановлювати прості зв’язки між явищами.
Пошук на глобусі «Країни піску».
Подорож до пустелі. Д/г «У подорож Країною  піску»(викопати у піску картинки та  вибрати ті, що можуть знадобиться у подорожі).
Маніпулювання з піском під римівку «Верблюди», «Караван».
Створення сюжетних композицій пустелі у пісочницях з використанням фігурок тварин, людей, природного матеріалу.
Створення оази за допомогою води.
Заняття  «Із пісочком ти пограй, нових знань здобувай».
Логіко – математична

Учити орієнтуватися у пісочниці, викладаючи природний
матеріал за вказівкою вихователя.
Вправляти у лічбі в межах 5, учити порівнювати множини предметів.


Д/г «Створи орнамент» (орієнтування в пісочниці).
Полічити та порівняти за кількістю предмети з яких складається орнамент.
Мовленнєва

Учити виразно промовляти віршики, які супроводжують вправи для дрібної моторики.
Розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словник.

Вивчення віршиків «Караван», «Верблюди».
Складання невеличких розповідей про пригоди в пустелі.
Художньо – естетична

Учити виділяти в природному довкіллі гарне, дивовижне,
незвичайне; активно передавати свої враження від спілкування з природою в роботі з піском.

Викладання візерунків з використанням штучних рослин «Уквітчаємо пустелю».
Матеріал: пісочниці для роботи у парах, вода, штучні рослини, природний матеріал, дрібні фігурки тварин, ілюстрації із зображенням пустелі.



Комментариев нет: